zaterdag 12 maart 2011

The Internet Revolution

The Internet Revolution
The explosive growth of the Internet is a revolutionary phenomenon in computing and telecommunications. The Internet has become the largest and most important network of networks today and has evolved into a global information superhighway. The Internet does not have a central computer system or telecommunications centre. There are 13 root servers that are used to handle the bulk of the routing of traffic from on computer to another.

Internet Service Providers
Nobody owns the Internet. An Internet service provider is a company that provides access to the Internet to individuals and organizations.

Internet Applications
The most popular internet applications are e-mail, instant messaging, browsing the sites on the World Wide Web, and participating in newsgroups and chat rooms.

Business Use of the Internet
Business use of the internet has expanded from an electronic information exchange to a broad platform for strategic business applications.

The Business Value of the Internet
Most companies are building e-business and e-commerce Web sites to achieve six major business values:
  • Generate new revenue from online sales.
  • Reduce transaction costs through online sales and customer support.
  • Attract new customers via Web marketing and advertising and online sales.
  • Increase the loyalty of existing customers via improved Web customer service and support.
  • Develop new Web-based markets and distribution channels for existing products.
  • Develop new information-based products accessible on the Web.

zondag 6 maart 2011

“Hechte vriendschap vormen via online communicatie blijkt toch lastig”

Even tussendoor... voor de Dutch followers, een Nederlandstalige blog!

“Hechte vriendschap vormen via online communicatie blijkt toch lastig”

Onlinecommunicatie is hip, de sociale netwerksites worden druk bezocht en Twitteren lijkt het nieuwe sms’en te worden. Hyves, Facebook, Myspace, volop sociale media om jezelf online te profileren, contacten te vinden en te onderhouden. Al bestaande vriendschappen kunnen nieuw leven ingeblazen worden via korte online berichtjes en notificaties. En nieuwe vriendschappen en connecties wachten om gevormd te worden.
Maar wat is dan een online vriendschap precies? Een online vriendschap kenmerkt zich als een type vriendschap welke begint en zich verder ontwikkelt via computer mediated communicatie (CMC).  Volgens Grand H. L. Cheng (2006), die onderzoek heeft gedaan naar de kwaliteit van online relaties, is de algemene kwaliteiten van offline relaties hoger beoordeeld dan die van online relaties. Echter, naarmate er meer tijd verstrijkt trekt dit meer naar elkaar toe. Ook uit onderzoek van Parks en Floyd (1996) blijkt dat algemene vriendschapsbeoordelingen voor online relaties significant lager zijn dan die voor offline relaties.
Daarnaast laat onderzoek naar Hyves van Antheunis en Schouten (2007) zien, dat een sociale netwerk site als Hyves FtF vriendencontact niet kan vervangen en blijft dit FtF contact noodzakelijk om een goede vriend te kunnen maken. Het resultaat van het onderzoek van Ellison, Stienfield en Lampe (2007) kon zich verenigen met deze uitspraak. Hieruit kwam naar voren dat Facebook een veel groter effect had op het tijdelijke interesse netwerk, dan op de hechtere vriendschappen welke meer affectie behelzen.
Bovenstaande onderzoeken geven dus allen aan dat FtF contact noodzakelijk blijft voor het vormen en onderhouden van goede vriendschappen. Echte harde uitspraken over hechtheid van vriendschappen zijn er nog niet gedaan. Ook omdat dit waarschijnlijk een moeilijk operationaliseer baar begrip betreft. Vooralsnog lijken sociale netwerksites als Hyves en Facebook een leuke aanvulling op ons (bestaande) contact, maar op zichzelf toch niet in staat tot het vormen van hechte contacten.